ECD Veel gestelde vragen

.

Antwoord op een aantal veel gestelde vragen over PUUR.

Woonzorgdossier (intramuraal)

Op welke manieren haal je een actie in ‘Even denken aan’ uit de lijst?

Zie deze instructie voor uitleg en wanneer je welke optie gebruikt.

Hoe geef je bij afwezigheid van een collega (bijv. door ziekte) een collega van een ander team tijdelijk toegang tot de bewoners?

Dit verloopt via het rooster.
Als het rooster niet tijdig is aangepast, volg dan deze instructie.
Voorwaarde: de collega moet bekend zijn bij Vivium en geregistreerd staan in AFAS.

Als je als zorgmedewerker teamfunctioneren invult, is dit anoniem?

De resultaten die zich tonen in het overzicht Teamfunctioneren zijn niet te herleiden naar een persoon. Dit maakt dat dit dus anoniem ingevuld wordt.  

Het lijkt ons veel gemakkelijker om het medisch advies in zijn geheel in de zorgafspraak te plakken omdat ze anders teveel moeten scrollen tussen alle medische adviezen. Waar kan dat?  

Als de arts in het advies ‘periodieke controles’ bijvoorbeeld aangeeft 1x per maand bloeddruk meten, 2x per maand gewicht en eens per 3 maanden nuchter glucose, zal dit door de zorg toch moeten worden uitgesplitst in diverse zorgafspraken. Je wil namelijk dat het op het goede moment in je ‘even denken aan’ lijstje komt. Voor meer algemene dingen zoals een transferadvies kan kopiëren-plakken wellicht wel, maar verwijzen naar het transferadvies is overzichtelijker en minder fout gevoelig. Hoe meer je informatie op twee plekken zet, hoe groter het risico dat er fouten in sluipen. Als de fysiotherapeut het transferadvies aanpast en het staat nog op de oude manier in een zorgafspraak, wordt het nieuwe advies dus niet opgevolgd. We houden de adviezen bewust zo kort mogelijk. Ter evaluatie inderdaad. 
 

Gaat de dagbehandeling ook mee in dit project? Ja. Hoe gaat dat dan? 

De dagbehandelingen gaan in het woonzorgdossier van PUUR. werken. Cliënten die dagbehandeling krijgen (mpt of gzsp) komen ook in Ysis. Cliënten met dagbesteding/ontmoetingscentrum komen niet in Ysis. 

Hoe verloopt het WZD proces?  

In het Handboek Eerste Hulp Bij PUUR. staat het WZD proces beschreven. Het Handboek vind je hier. 

Wat kan wie straks in PUUR. zien van de medische voorgeschiedenis?

De medische voorgeschiedenis die in Ysis is ingevoerd is zichtbaar onder het koffertje in PUUR. Dit is toegankelijk voor alle zorgteams en in PUUR van jou (voor de contactpersoon).  

Kan de praktijkverpleegkundige niet beter/ook een zorgafspraak maken? Er is niet altijd een EVV-er en bovendien lijkt het wat omslachtig dat zij eerst medisch advies moeten aanmaken en dat de zorg deze dan weer moeten vertalen in een zorgafspraak. Zij ervaren dat als hún werk.

Er zijn twee soorten ‘adviezen’: die onder het kopje ‘adviezen’, en de adviezen die je in je beleid van je verslag/decursus schrijft. Onder ‘adviezen’ wordt voor de medische discipline alleen verstaan: hoe vaak doen we periodieke controles, een wondadvies, een smeeradvies. Al het overige schrijf je gewoon in een verslag/decursus bij beleid om uit te voeren door de zorg. Bijvoorbeeld het bijhouden van een vochtlijst. Of gedurende 3 dagen extra controles doen. Net zoals nu schrijven de verzorgenden dit in hun ‘agenda’, in PUUR. is dat een zorgafspraak. 
Voorbeelden van adviezen (onder het kopje adviezen) vanuit andere disciplines zijn benaderingsplan, signaleringsplan, transferadvies, voedingsadvies. Het zijn echt de langer lopende zaken, niet de dingen die per dag of week kunnen wijzigen, waarvan het handig is dat de zorg het op 1 centrale plek kan terugvinden. 

Is PUUR. alleen gekoppeld aan Medimo en niet het andere systeem Ncare? (woonzorgdossier)

Het woonzorgdossier van PUUR., heeft geen koppeling met Ncare. Dit is alleen merkbaar voor locatie De Zandzee. Deze koppeling wordt ook niet gemaakt, aangezien ook vanuit de locatie de wens er is over te stappen naar Medimo. Ncare is toegankelijk via het Vivium Portaal.  

Spoedlijst: bevat dit ook een medicatielijst uit Medimo/Ncare?

Nee, de medicatielijst moet apart uit Medimo of Ncare geprint worden.  

Wordt SOEP straks SOAP?

De SOEP gaat eruit gehaald worden in een nieuwe release. Er is voor gekozen om alleen SOAP te gaan hanteren vanaf (eind) januari. Ecare kijkt welke functionaliteiten van het dossier het meest gebruikt worden. Andere klanten gebruiken voornamelijk SOAP.  Door hier keuzes in te maken blijft het dossier overzichtelijk.  
Gelukkig lijken SOEP en SOAP op elkaar, de hulpvragen om de SOAP goed in te vullen zijn hetzelfde als bij de SOEP. Dit maakt dat het een kleine overgang is. Dit was nog niet bekend op het moment dat de scholingen van start gingen.

Als de mic/mva en voornaam nu zichtbaar is voor familie, gaan mensen dan nog wel melden? 

In de WKKGZ (wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg) staat dat cliënten of hun vertegenwoordiger geïnformeerd moeten worden over incidenten die merkbare gevolgen hebben. (artikel 10 lid 3). Dit is dus niet vrijblijvend. Vivium (en Ecare) adviseren wel om cliënten of hun vertegenwoordiger eerst mondeling te informeren over een incident, zodat ze het niet uit de rapportage of de MVA hoeven te vernemen. Binnen Vivium willen we wel toegroeien naar niet alle incidenten als MVA te melden, maar alleen een MVA in te vullen als er sprake is van een incident met ernstige gevolgen of als we verbeteracties kunnen inzetten als gevolg van een incident. “Lichte” incidenten of incidenten vanuit een geaccepteerd risico zouden dan alleen als @incident in de rapportage genoemd hoeven worden, zonder een MVA daarbij in te vullen. Maar dit staat op het lijstje voor volgend jaar. 

Het hele team krijgt straks de MVA meldingen te zien. Krijgen de managers nog steeds een melding?  

De managers kunnen via Teaminzicht de MVA zien. Zij krijgen hier geen aparte melding van.  
Als er (mogelijk) letsel is moet een vpk of arts worden ingeschakeld, net als nu. Als er een calamiteit is moet de leidinggevende op de hoogte gesteld worden, net als nu. Een melding hoeft niet meer te worden ‘afgehandeld’ door de leidinggevende.  

Kan er gebruik gemaakt worden van de PUUR. app?

PUUR. is niet verkrijgbaar als app, de webversie kan wel gebruikt worden. Het is gebruiksvriendelijker om PUUR op de tablet te bekijken dan op de telefoon i.v.m. het formaat scherm. De webversie schaalt wel mee op de devices.   
Via: https://vivium-woonzorg.ecare.nl is PUUR. toegankelijk. Je logt in met de gegevens waar je ook mee inlogt om in de Vivium omgeving te komen.  

PG Receptie/managementsecretaresses

Hoe zoek ik een bewoner in PUUR.?

We hebben een instructie gemaakt waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een bewoner in PUUR. kunt zoeken, klik hier voor de instructie.

Hoe maak ik een mailinglijst uit PUUR. in STI?

Klik hier om de instructie te bekijken.

Kun je cliënten in het hele huis zoeken?

Ja, autorisaties zijn per locatie.

Kun je cliënten van andere PG locaties of binnen Vivium opzoeken?

Nee, alleen van de eigen locatie.

Is er een verjaardagen overzicht van bewoners?

Nee, is er is niet een specifiek overzicht van verjaardagen van cliënten. In  het wijkzorgdossier en woonzorgdossier zie je een icoontje op de dag dat een cliënt jarig is

Kun je van contactpersonen zien wat de rol is? (bijv. financieel, bewindvoerder, familie, curator)

Ja (mits juist ingevuld door klantadvies/klantcontact).

Hoe ver van tevoren worden de nieuwe bewoners voor opname zichtbaar onder nieuw?

Zodra bekend is waar de cliënt gaat wonen koppelt klantadvies de cliënt aan het team en is de cliënt zichtbaar.

Hoelang blijven nieuwe bewoners onder het kopje ‘nieuw’ staan?

Het kopje ‘nieuw’ wijzigt in ‘In zorg’ zodra er een financiering is aangemaakt bij de cliënt. In de wijkzorg is dit de taak van de wijkzorgmedewerker en in de woonzorg is klantcontact hier verantwoordelijk voor. 

Wat is het verschil tussen Status: Uit zorg en overleden en Overleden in het Woonzorgdossier?

Status: Uit zorg en overleden: De bewoner is elders opgenomen (bijv. het ziekenhuis) en daar overleden.
Status: Overleden: De bewoner is op de locatie overleden. 

Hoelang zie je de overleden bewoners?

7 dagen na overlijden  koppelt klantcontact de bewoner los van het team en is de bewoner niet meer zichtbaar in het woonzorgdossier.

Toegang tot PUUR. / ICT

Ik heb een vraag over het cliëntportaal van PUUR.

Vragen over het cliëntportaal van PUUR. kunnen worden gesteld aan de medewerkers van de klantenservice via: clientportaal@vivium.nl

Het is niet de bedoeling dat familie direct contact opneemt met andere afdelingen zoals de ICT Servicedesk of Functioneel Beheer binnen Vivium.

Ik kan niet in PUUR. en werk als Flex-collega via een bemiddelingsbureau bij Vivium, wat nu?

Werk je een dienst bij Vivium via het bemiddelingsbureau Zorgwerk, ZorgAmbiance, Happy Nurse, PuurZorg of Igen? Om toegang tot PUUR. te krijgen, moet je ingepland staan voor een specifieke dienst via het roosterprogramma Inplanning. Inplanning is gekoppeld aan PUUR. en via deze koppeling wordt eenmaal per dag een signaal verstuurd. Sta je vóór middernacht correct in Inplanning, dan heb je de volgende dag toegang tot PUUR. en verschijnt een PUUR.-tegel in jouw portaal. Je kan je inloggegevens opvragen bij de Servicedesk via het meldpunt op het Vivium Portaal of bel 035 – 692 4040.

  • Heb je een dienst staan, toegang tot PUUR., maar zie je niet de juiste locatie, afdeling of cliënten in PUUR.? Neem dan contact op met je locatie-planner. De planner kan jouw dienst nalopen en contact leggen met Functioneel Applicatiebeheer (FAB).
  • Lukt het inloggen toch niet?
    Neem dan contact op met de Servicedesk via het meldpunt op het Vivium Portaal of bel 035 – 692 4040.

Ik kan niet in PUUR. en ben in loondienst bij Vivium, wat nu?

Werk je op locatie, in de wijk of via het Flex-bureau én ben je in loondienst bij Vivium? Om toegang tot PUUR. te krijgen, moet je in AFAS staan met de juiste kostenplaats en functie.
Heb je geen toegang tot PUUR.? Check dan met jouw leidinggevende of je goed in AFAS staat.
Sta je niet goed in AFAS? Laat dit dan corrigeren. AFAS is gekoppeld aan PUUR. en via deze koppeling wordt eenmaal per dag een signaal verstuurd. Sta je vóór middernacht correct in AFAS, dan heb je de volgende dag toegang tot PUUR. en verschijnt een PUUR.-tegel in jouw portaal.

Overgang/migratie

Tot wanneer is Pluriform beschikbaar?

Tot 2 december is Pluriform beschikbaar. Op een aantal uitzonderingen na.  
Zowel Intramuraal en Extramuraal hebben een aantal collega’s verantwoordelijk voor het vullen van dossiers nog 2 weken langer toegang. Daarna is er bij hoge uitzondering toegang mogelijk via de adviseur Kwaliteit en Beleid.  

Medische voorgeschiedenis: worden de huisartsdocumenten ook overgezet door de medisch studenten? en is de Pluriform geschiedenis ook altijd te vinden? 

Documenten (incl. Huisartsdossier) worden uit Pluriform in Ysis archief ingeladen. 

Houden de medisch studenten bij welke dossiers zij al overgezet hebben voor de medische voorgeschiedenis? Kan dit gedeeld worden met de betrokkenen?  

Ja, zij houden dit bij en zullen na de laatste cliëntimport de nieuwe dossiers ook nog aanvullen. 

Hoe heet de map waar straks de .PDF met journaalregels en documenten uit Pluriform komen te staan? ‘ 

Historie oud EPD

Ysis Behandeldossier

Hoe doen we rapportages vanuit Ysis en wat is het verschil met het medisch advies?

Rapportages heten in Ysis verslag of decursus (voor artsen).  
Als je het slotje open zet, dan wordt het verslag als rapportage getoond in PUUR. Het medisch advies maak je aan in Ysis, deze wordt automatisch getoond in PUUR. bij de medische pagina onder ‘adviezen’.  
 

Journaalregels: gaan persoonlijke aantekeningen ook mee naar Ysis? 

Nee, deze filteren we eruit en zullen we privé naar degene die ze geschreven heeft sturen. 

Wie zijn de superusers Ysis en waar werken ze? 

Psycholoog: Sanne Querido (De Stichtse Hof) 
SO: Zilan Zhan (DSH)/Ruth Bolier (De Antoniushof) 
Fysiotherapie: Nick van den Nieuwenhof (Hogeweij) 
Praktijkverpleegkundige: Inge Blom (Torenhof) 
Coördinerend verpleegkundige: Manon Hiemstra (Torendael) 
Sociaal Agoog: Faya Schmitz (De Stichtse Hof) 
Administratief proces: Nina Simons (Bestuursbureau) 

De bijlages die de zorg toevoegt in PUUR (foto’s etc.) -> is dit te zien in Ysis?

Nee, foto’s in PUUR. zijn alleen te zien in PUUR. 

Veel mensen willen niet Ysis mobiel op hun eigen telefoon hebben; komt dit ook nog op de werktelefoons? 

Je kunt Ysis Mobiel zelf downloaden in de Playstore op je werktelefoon en op de tablets. 

Is het mogelijk de behandelafspraken onder een apart tabje bij te houden in Ysis, of kan dit gemaakt worden?

Nee dit kan helaas niet anders, dit is hoe Ysis gemaakt is. Je kunt tijdens het schrijven van een verslag/decursus (via briefje) op de achtergrond wel door het dossier (of andere dossiers) klikken. Dit voorkomt dat je te veel door elkaar doet en per ongeluk in verkeerde dossiers typt, of vergeet je verslag/decursus af te ronden

(Praktijk)verpleegkundigen zijn gewend via een Excel sheet over te dragen aan de volgende (praktijk)verpleegkundige. Hoe gaat dit verlopen met de komst van Ysis? 

Dit gaat in Ysis via ‘bijzonderheden’. Deze vervangt de Excel overzichten met de medische overdracht. Zie werkafspraken Ysis.

Overige vragen

Hoe is het straks geregeld voor uitzendkrachten?

De benodigde koppeling tussen AFAS-Inplanning-PUUR om de autorisatie en inlog (provisioning) automatisch te laten verlopen voor de uitzendkrachten is waarschijnlijk niet gereed op 2 december.
Daarom rollen we nu scenario B uit in samenwerking met de 5 flexbureau’s, die aangesloten zijn op de flexhub. Dit zijn Happy Nurse, Igen, Zorgwerk, Puurzorg en Zorgambiance.
De groep uitzendkrachten, die de laatste 3 maanden voor Vivium heeft gewerkt via deze bureaus, wordt ingelezen in AFAS. Hiermee heeft deze groep toegang tot PUUR.. Hier zitten bijvoorbeeld ook de mensen van Qedesh en palliatieve zorg bij.

Komen de wachtlijsten in PUUR.?

Op dit moment (juli) wordt nog uitgezocht welk systeem het meest optimaal is voor het wachtlijstbeheer.

Kan ik de Vilans-protocollen vinden in PUUR.?

Vanaf 2 december zijn de Vilans-protocollen gekoppeld aan PUUR. en kun je eenvoudig een protocol toevoegen aan jouw dossier.

Is in PUUR. inzichtelijk welke financieringsvorm geldt voor de cliënt?

Deze vraag is van toepassing voor Zorg aan huis en een deel van Zorgeloos wonen-bewoners. In PUUR. is de financieringsvorm in te zien.

Met welke devices gaan we werken?  

In samenwerking met Superusers onderzoeken we het meest geschikte apparaat voor het gebruik van PUUR. en spraakgestuurd  rapporteren. 

Kan ik een MIM melding maken via PUUR.? 

Het is in PUUR. niet mogelijk een MIM melding te maken. Een MIM staat voor Melding Incident Medewerker, het dossier in PUUR. is van de cliënt. Vivium is bezig een nieuwe optie te ontwikkelen buiten het zorgdossier om digitaal MIM meldingen te maken. 

Waaraan moet het nieuwe ECD voldoen?

Het nieuwe ECD moet aan een hele lijst eisen voldoen. De belangrijkste eisen zijn:

* Het nieuwe ECD is gebruikersvriendelijk en ondersteunt jou goed bij jouw werkzaamheden. De gebruikersvriendelijkheid draagt bij aan meer werkplezier en tijd, waardoor er meer aandacht is voor onze cliënten.
* Het nieuwe ECD is een standaard ECD met 24/7 ondersteuning door deskundigen vanuit de leverancier.
* Het nieuwe ECD moet toekomstbestendig en duurzaam zijn.
Dat betekent dat het ECD ons moet helpen om ook in de toekomst goede zorg te kunnen verlenen. Bijvoorbeeld in regionale samenwerkingen en bij koppelingen naar andere organisaties of systemen, zoals Ysis waar onze klantgroep GRZ mee werkt.
* Het systeem moet betaalbaar zijn en blijven. Een standaard ECD is stabieler waardoor het beheren en ondersteunen van het ECD naar de gebruikers makkelijker en goedkoper is.
* En we zoeken een ECD dat goed aansluit bij de technologische ontwikkelingen, die de toekomst met zich meebrengt. Denk bijvoorbeeld aan meer mobiel werken via tablet of smartphone.
* Tenslotte moet het ECD zich al bewezen hebben bij andere zorginstellingen in het land. Op die manier voorkomen we zoveel mogelijk ontwikkelproblemen. En we liften mee op ontwikkelingen in het land.

Wie vormen het projectteam?

Voor de selectie en de implementatie van het ECD is een projectteam samengesteld.
Projectmanager is Ronald van TolOp ViviumNet vind je de namen van de collega’s uit het projectteam.

Planning extramuraal

Hoe maak ik de planning en planningskaartjes?

Maak de planning aan onder het tabblad planning. Maak onder ‘wijzigen’ de juiste zorgmomenten aan. Zorg ervoor dat alle acties zijn toegevoegd aan de juiste zorgmomenten. Dit kan door onder het juiste tabblad op acties toevoegen te drukken. Vervolgens moet je aan ieder zorgmoment ook een afspraak toevoegen, zodat deze terugkomt bij de plankaartjes in de ritplanning 
Hoe dit te doen vind je op pagina 14 en 15 van het Handboek wijkzorgdossier onder punt 11 en 12. het Handboek vind je hier.

Zorgdossier extramuraal

Hoe meld ik een nieuwe cliënt in zorg?

De werkinstructie om een cliënt toe te voegen vind je terug op pagina 27-33 in het Handboek wijkzorgdossier, die vind je hier.  
De vulinstructie voor het dossier vind je hier.

Hoe kan een ‘losse’ cliënt toevoegen aan de route? 

Als de wijkverpleegkundige akkoord is met het in zorg nemen van de cliënt, dan kan de bereikbare dienst de cliënt verwerken in PUUR. administratie. De werkinstructie vind je terug op pagina 27-33 in het Handboek wijkzorgdossier, die hier staat.

Binnen hoeveel dagen moet ik mijn assessment afronden?

Alleen door wijkverpleegkundige: maak een inschatting van de totale zorgduur en rond het assessment af in PUUR. Let op: De inschatting mag alleen door een HBO-verpleegkundige gemaakt worden. Dit vormt de indicatie voor het leveren van de zorg. Laat vervolgens de HBO-verpleegkundige het assessment afronden als dit compleet is. Het assessment kan hierna niet meer worden gewijzigd, dus zorg ervoor dat alle gegevens zijn overgenomen. Het is mogelijk om het dossier tussentijds te sluiten en het assessment op een later moment verder te vullen. 

Ik kan geen nieuw assessment maken. Hoe kan dat?

Je kunt een assessment starten via PUUR., De instructie hiervoor is te vinden op pagina 5-19 in het Handboek van het wijkzorgdossier, die hier staat. Mocht dit niet lukken: 
• Vraag een collega of superuser  
• Komen jullie er niet uit? Benader dan de werkgroep support. 

Er missen zaken in het Zorgdossier, zoals een assessment of ondertekend document. 

Klantcontact draagt in PUUR. zorg voor het uploaden van alle overeenkomsten in het cliëntportaal. Het kan zijn dat dit (nog) niet is gedaan voor deze cliënt. In het document ‘Proces Wijkzorg-Zorgadministratie PUUR.’ is vastgelegd wie verantwoordelijk is voor welke acties. De werkinstructie voor het toevoegen van documenten vind je op pagina 110 en 111 en het toevoegen van een map op pagina 17, 18 en 19 van het Handboek wijkzorgdossier die hier staat.

PUUR. administratie extramuraal

Hoe voeg ik een cliënt toe aan een team?

Dit kan via de werkinstructie op pagina 34, 35 en 36 van het Handboek wijkzorgdossier, die hier staat.

Hoe voeg ik een collega toe aan een team?

Dit kan via de werkinstructie op pagina 34, 35 en 36 van het Handboek wijkzorgdossier, die hier staat.

Hoe maak ik contactpersonen aan?

Dit kan via de werkinstructie welke je kunt vinden op pagina 34, 35 en 36 van het Handboek wijkzorgdossier, dat je hier vindt. Bij contactpersonen kun je alle personen die een rol spelen bij de zorg en begeleiding van de cliënt verwerken. Zie folder “Informatie over de rol van contactpersoon en/of vertegenwoordiger”: https://www.vivium.nl/stddownload.php?id=15016

Ik kan de huisarts of apotheek niet vinden bij de cliëntgegevens? Of: Hoe voeg ik een huisarts/apotheek toe?

De volgende gegevens worden niet automatisch gevuld: contactpersoon van cliënt,
apotheek, huisarts, telefoonnummer en e-mail van de cliënt, vraag deze na bij de
cliënt en voeg deze handmatig toe. De werkinstructie hiervoor vind je op pagina 34,
35 en 36 van het Handboek van het wijkzorgdossier.

Ik heb per ongeluk 2 keer dezelfde cliënt ingevoerd. Hoe kan ik dit wijzigen?

Wanneer je ingelogd bent in PUUR., ga je naar het kopje ‘Geactiveerde koppelingen’. Hier zie je aan de rechterkant een prullenbakje, daar heb je de mogelijkheid om een cliënt te verwijderen. Let op! Vermeld de reden (ook als de cliënt vraagt een toegang te verwijderen) van verwijderen van het zorgdossier. Lukt dit niet?
• Bekijk het handboek Eerste Hulp bij PUUR. op: Hulp bij PUUR. – Vivium Hoedan
• Vraag een collega of superuser
• Komen jullie er niet uit? Benader dan de werkgroep support.

Wat is de juiste uit-zorg datum om te gebruiken?

De datum van de dag dat bewoner niet op locatie zal verblijven. Een bewoner mag een aantal dagen per jaar buiten de locatie verblijven, bijvoorbeeld logeren bij familie. De kosten voor het leeghouden van de kamer krijgen we vergoed, maar daarvoor geldt een maximum van:
• 42 dagen vakantie per jaar, plus
• 2 dagen logeren per week (voorheen weekendverlof, bijvoorbeeld om bij familie te zijn).
Daarom is het belangrijk afwezigheid te melden, zodat de zorgadministratie kan bijhouden of de maximale termijn wordt overschreden.

Hoe kan ik een cliënt het beste uit zorg melden?

Dat kan per mail aan klantcontactpg@vivium.nl Daarin vermeld je de volgende gegevens:
• Cliënt naam en geboortedatum
• Datum tijdelijk uit zorg en datum terugkomst

De cliënt is per ongeluk op de status ‘overleden’ gezet. Kan ik dit aanpassen?

Je kunt dit zelf aanpassen in PUUR. Administratie. De handleiding kun je terugvinden op pagina 113, 114 en 115 van het handboek. Kom je er niet uit? ga dan naar Hulp bij PUUR. – Vivium Hoedan
• Klik op het wijkzorgdossier of woonzorgdossier, daar vind je het Handboek.
• Vraag een collega of superuser
• Komen jullie er niet uit? Benader dan de werkgroep support.

Geestelijke Verzorging

Is het mogelijk om tot 1 jaar terug gegevens in te zien benodigd voor het organiseren van herdenkingsdiensten?

Ja, dit is mogelijk. De instructie hiervoor is gereed en zal kort na livegang 2 december in de liveomgeving getest worden met één van de geestelijk verzorgers.

Rapporteren

Als je je geschreven rapportage wilt bewerken is de optie meting toevoegen niet meer aanwezig. Klopt het dat je niet later een meting kunt toevoegen aan je rapportage?

Het is inderdaad zo dat je na opslaan en vervolgens bewerken, niet meer de optie hebt om een instrument toe te voegen. Het is een bekende wens, maar vanwege andere prioriteiten bij Ecare helaas nog niet opgepakt.

Rapporten we via de SOEP-methode?

Ja, dit is de standaard methode voor zowel handmatig als spraakgestuurd rapporteren.

Hoe gaat het spraakgestuurd rapporteren om met accenten en zorgtermen?  

PUUR. maakt gebruik van gespecialiseerde software voor spraakgestuurd rapporteren in de zorg. Deze software herkent vakterminologie nauwkeurig en rapporteert zelfs zonder spelfouten, afkortingen en met correcte leestekens. Het systeem is getest met diverse accenten binnen Nederland en ervaringen van zorgprofessionals met verschillende moedertalen.

Wat is het voordeel van spraakgestuurd rapporteren?  

Met behulp van spraakgestuurd rapporteren kun je als zorgprofessional snellere en kwalitatief betere rapportages maken. Onderzoek van Ecare toont aan dat 90% van de zorgprofessionals direct na de zorg bij de cliënt rapporteert, wat de kans op vergeten vermindert. Bovendien is het handig voor verschillende doelgroepen doordat zij de rapportage kunnen horen en direct feedback kunnen geven. Dit draagt bij aan een betere afstemming van de rapportage op de gezondheidsbehoeften van de cliënt. De rapportage kan eventueel later op de dag bijgesteld en aangevuld worden.

Kan ik verborgen rapporteren? 

Het is binnen PUUR. niet mogelijk om verborgen te rapporteren. Het uitgangspunt is dat het dossier van de cliënt is en zij dus ook de rapportages mogen lezen. De eerste contactpersoon krijgt de rechten om zowel te lezen als te schrijven in PUUR. Dit betekent dat zij ook een rapportage kunnen schrijven. De eerste contactpersoon kan andere naasten autoriseren voor leesrechten.  

PUUR. van jou - cliëntdossier

Kan de 1e contactpersoon een MVA inzien? Dus openen en lezen wat er gebeurd is?

Ja dat klopt, het instrument MVA is net als de andere ingevulde instrumenten te zien in PUUR.van jou.

Hoe krijgen naasten van huidige bewoners en cliënten informatie over de overgang naar PUUR. van jou?

In de juni-nieuwsbrieven van de PG-locaties hebben naasten informatie ontvangen over de overgang naar PUUR.. Zij kunnen zich via Aanmelding informatiebijeenkomst PUUR. van jou : Vivium Zorggroep inschrijven voor een informatiebijeenkomst in september.

Voor Zorgeloos wonen, Zorg aan huis en Torenhof wordt de communicatie nog uitgewerkt. Het voornemen is om in het najaar bijeenkomsten voor naasten te organiseren.

Krijgen naasten volledige rechten in PUUR. van jou of zitten hier beperkingen op?

Voor Zorgeloos wonen en Zorg aan huis geldt dat cliënten en naasten het gehele dossier kunnen zien. Verder kunnen zij het “Persoonsbeeld” vullen en een rapportage schrijven.

Bij PG krijgt de cliëntvertegenwoordiger lees en schrijfrechten. De cliëntvertegenwoordiger kan vervolgens naasten/verwanten machtigen om mee te lezen in het dossier. Communicatie over de inhoud van het dossier verloopt alleen via de cliëntvertegenwoordiger.

Wie geeft naasten toegang tot PUUR. van jou?

Bij PG geven de collega’s van Klantcontact toegang tot PUUR. van jou, voordat de cliënt wordt opgenomen. Zo kan de cliëntvertegenwoorder het “Persoonsbeeld” en “Dit is mijn leven” al vullen in PUUR. voorafgaand aan opname.

Bij Zorgeloos wonen en Zorg aan huis geeft de zorgprofessional toegang aan de cliënt en/of mantelzorger.

Bij Torenhof zullen de collega’s van Klantadvies de toegang verlenen aan naasten.

Wat kan de mantelzorger allemaal zien in PUUR.? 

Vanuit de gedachte om samen met het netwerk van de cliënt zorg te leveren voor de cliënt, is het hele zorgdossier zichtbaar voor tenminste de eerste contactpersoon. Transparantie over de zorg, ook als het gaat om dossiervoering is het uitgangspunt. De eerste contactpersoon krijgt de rechten om zowel te lezen als te schrijven in PUUR. Dit betekent dat eerste contactpersonen ook een rapportage kunnen schrijven. De eerste contactpersoon kan andere naasten autoriseren voor alleen leesrechten.  

Vullen

Wie vult het “Persoonsbeeld” en in welke vorm?

Belangrijk is dat het “Persoonsbeeld” zo persoonsgericht als mogelijk wordt ingevuld, waarbij de ik-vorm niet verplicht is.

Naasten (en cliënten Zorgeloos wonen en Zorg aan huis) krijgen toegang tot PUUR. van jou. Zij kunnen hier het persoonsbeeld vullen. In de praktijk en idealiter zal dit een samenwerking zijn tussen de naasten, cliënten, zorg en bij PG ook Leefplezier.

Is het in PUUR. nog nodig de DVO / Zorgleveringsovereenkomst te laten ondertekenen?

Voor Zorgeloos wonen en de Wijk geldt, dat dit straks niet meer hoeft en deze dus ook niet meer in PUUR. gehangen hoeft te worden. Hiervoor wordt een alternatief ontwikkeld.
Voor PG geldt dat dit de algemene voorwaarden zijn, die niet ondertekend worden. Deze zijn via de website www.vivium.nl in te zien en worden bij opname verstrekt.

Is de WZD onderdeel van PUUR. en wie vult dit in? 

PUUR. faciliteert het werken conform de Wet Zorg en Dwang. Als je een nieuwe zorgafspraak maakt dan kun je een instrument opstarten. Dit instrument heet: onvrijwillige zorg en leidt je door het stappenplan van de WZD heen.  

Bij PG en Torenhof vult de zorgverantwoordelijke deze informatie in in PUUR.. De WZD-functionaris accordeert dit vervolgens in PUUR..

Voor Zorgeloos wonen en Zorg aan huis is deze vraag (nog) niet van toepassing en volgen we de beleidsregels NZA en WZD.

MDO

Blijven we met MDO’s werken?

Voor Zorgeloos wonen / Zorg aan huis geldt:
We blijven met MDO’s werken. De inhoud van de MDO’s verandert niet en de focus ligt op het integraal behandel- en zorg/leefplan.
Voor PG geldt:
Het MDO blijft, maar op een andere manier dan we nu met Pluriform gewend zijn. Er zal meer aandacht zijn voor kwaliteit van leven en tevredenheid.

Oefenen

Oefenen in de demo-omgeving

De demo-omgeving vind je door te klikken op https://puur-demo.ecare.nl/.
Voor de wijk en Zorgeloos wonen kies je voor “wijkdossier”.
Voor Torenhof en PG-locaties kies je voor “woondossier”.
Username: Vivium1 of Vivium2 en Wachtwoord: Welkom1!

Superusers

Zijn Superusers verantwoordelijk om contactpersonen te scholen in het werken met PUUR.? 

Nee, de Superusers zijn er voor collega’s.  


Meer informatie?
Staat het antwoord op jouw vraag niet op deze pagina? Stel jouw vraag dan via prencommunicatie@vivium.nl.

N.B. PUUR. ondersteunt een aantal processen niet, die nu wel in Pluriform ondersteund worden. Als aanvullend pakket is de applicatie Koren gekozen voor de processen Ledenadministratie, Vastleggen van contactmomenten (algemeen CRM) en Aanvraag en facturatie Alarmzorg.
Mogelijk zal het wachtlijstbeheer ook opgenomen worden in Koren. Dat wordt op dit moment (begin juli) onderzocht, evenals de mogelijkheden voor het gebruik van Koren door de collega’s van Fondsenwerving.

.